PSICOMOTRICITAT
Com tots sabeu, ja hem començat les sessions de
psicomotricitat a la sala del pati de l’Església. Els motius són diversos, ja
que per dur a terme una sessió de psicomotricitat, el pati no és el més
adequat.
Dins la sala/aula es crea un entorn còmode amb
diferents materials que ajuden al desenvolupament del sistema nerviós dels
infants. Dir que els primers anys d’un nen són els més importants pel seu desenvolupament
neuronal, motor i emocional.
Però, perquè són valuoses pels nens
les activitats relacionades amb la psicomotricitat? Doncs aquestes ajuden a fer
que descarreguin els seus impulsos, desenvolupin de forma natural el
seu propi procés d'integració social i reafirmen la seva
autoestima. A més, aquests exercicis són un suport sobre el control
de la postura, l'equilibri i la coordinació.
Dins l’aula es crea un
entorn confortable, amb materials de
textura suau i tova, on els
nens i nenes poden realitzar diferents activitats de
balanceig, saltar, arrossegar-se... amb aquestes activitats, la
possibilitat d'expressar-se mitjançant el
seu propi cos alhora que reben diferents estímuls que
els motiven a participar.
Som conscients de la importància que
tenen les primeres experiències vitals dels infants i que cos i
moviment són protagonistes de l'expressió, la comunicació i l'aprenentatge dels
nins i nines.
Tenint en compte que un dels principals
objectius de l'escola és aconseguir el desenvolupament global, harmònic i
integral dels infants, hem de dissenyar propostes curriculars que tinguin com a
base metodològica el joc lliure i espontani i on el cos tingui un tracte
privilegiat i propostes pedagògiques com la psicomotricitat.
Hem d’entendre però la psicomotricitat
no només com a una sessió col·locada en un espai i en un temps determinat, sinó
com una manera d'entendre i d'atendre les necessitats dels alumnes al llarg de
tota la jornada a l'escola. És a dir, parlem d'una psicomotricitat integrada en
la vida
quotidiana.
Parlem, llavors, d'espais i materials
que tenen en compte les necessitats de moviment i joc lliure de cada infant, En
aquest context, podem dissenyar sessions de psicomotricitat a la sala amb
l'acompanyament d’un adult, que organitza espais i materials adaptats a cada
grup d'edat i dóna seguretat física i emocional.
Amb aquesta nova iniciativa el que es
pretén és treballar la psicomotricitat tenint en compte la metodologia “Aucouturier”,
ja que aquesta es centra amb el joc lliure dels nins, sustentat en un
dispositiu espaial-temporal, material i personal determinat.
En quant a l’espai, aquest es
configura abans de que els nins arribin a la sala. Representa una invitació a
la seva activitat espontània, afavorint diferents aspectes de la seva
expressivitat motriu, plàstica, gràfica i lingüística en funció de l’etapa
evolutiva.
En quant al temps, dividim la sessió
en:
-Ritual d’entrada: marca el trànsit
entre el dins-fora, entre la realitat quotidiana de l’exterior. És el moment de
l’acollida, on es treuen les sabates i es posen els calcetins adequats. És el
moment també de parlar d’alguna possible modificació en el dispositiu habitual,
alguna proposta diferent o novetat i avisar-los que quan falti poc temps per
acabar de jugar els avisarem.
-Expressivitat motriu: suposa el
moment de viure el plaer sensoriomotriu, de l’acció, del joc i del moviment.
-Ritual de sortida: és el moment de
l’acomiadament. Els nins es reagrupen i se’ls prepara per el pas a un altre
espai i a altres activitats. Abans d’aquest moment es realitza el ritual de
relaxació on els nins tornen a la calma.